IMG-LOGO
최종편집: 2025-04-01 15:52:08

전북교육청, 특수학급 신·증설 설명회 개최…학습권 보장 강화

North Jeolla Education Office Holds Information Session on Establishing and Expanding Special Education Classes... Strengthening the Guarantee of the Right to Education

... 한문숙 기자 (2025-03-30 21:52:42)

IMG
전북교육청, 특수학급 신·증설 설명회 개최…학습권 보장 강화

전북교육청은 28일 전주평화의전당에서 ‘2025학년도 전북 특수학급 신·증설 설명회’를 개최했다. 이날 행사에는 도내 유·초·중·고 교(원)장, 교감, 교사 등 600여 명이 참석했다.

특수학급은 장애 학생의 통합교육을 지원하기 위해 설치되는 학급으로, 전북교육청은 올해 일반학교 내 50개 학급을 신·증설했다. 이는 지난해 61개에 이어 2년 연속 대폭 확대된 수치로, 특수교육 대상 학생의 학교 선택권 확대와 학습권 보장에 기여하고 있다.

설명회에서는 이원희 광주선예학교 교장이 통합교육의 개념을 설명하고, 황현선 전주신일중 교장과 양희영 소룡초 교장이 신설 및 증설 사례를 공유했다. 이를 통해 각 학교에서 특수학급 설치에 필요한 실질적 정보를 제공하고 구체적인 로드맵을 제시했다.

김윤범 유초등특수교육과장은 “단 한 명의 학생도 학교 선택에 어려움을 겪지 않도록 적극적인 정책을 펼치겠다”며 “이번 설명회는 특수학급 확대의 필요성에 대한 공감대를 형성하는 계기가 됐다”고 밝혔다.

Jeonbuk Education Office Holds Special Class Establishment and Expansion Explanation Session... Strengthening the Guarantee of Learning Rights

On the 28th, the Jeonbuk Education Office held a '2025 Jeonbuk Special Class Establishment and Expansion Explanation Session' at Jeonju Peace Hall. About 600 people, including school principals, vice principals, and teachers from elementary, middle, and high schools in the province, attended the event.

Special classes are established to support the inclusive education of students with disabilities, and this year, the Jeonbuk Education Office established 50 new special classes within regular schools. This marks a significant increase for the second consecutive year, following 61 classes established last year, contributing to expanding the school choice and ensuring the learning rights of students eligible for special education.

During the session, Lee Won-hee, principal of Gwangju Sunye School, explained the concept of inclusive education, while Hwang Hyeon-seon, principal of Jeonju Shinil Middle School, and Yang Hee-yeong, principal of Soryong Elementary School, shared examples of establishment and expansion. This provided practical information necessary for setting up special classes at each school and presented specific roadmaps.

Kim Yoon-beom, head of the Elementary Special Education Department, stated, "We will actively implement policies to ensure that not a single student faces difficulties in school selection," adding, "This explanation session served as an opportunity to create a consensus on the need for expanding special classes."