Jeonju City's 'Bookkung20' Citizen Satisfaction Rate 98.8%... Contributing to Promoting Reading Habits and Local Bookstores
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( 편집부 ) (2025-07-16 23:23:26)
전주시가 운영 중인 전주책사랑포인트 ‘책쿵20’에 대한 시민과 참여서점의 만족도가 매우 높은 것으로 나타났다.
시는 1일부터 6일까지 실시한 온라인 설문조사 결과, 이용자와 서점 응답자의 98.8%가 서비스에 만족한다고 응답했다고 16일 밝혔다. 조사에는 시민 1,134명과 참여서점 39곳이 참여했다.
‘책쿵20’은 도서 구입 시 포인트를 제공해 독서 활동을 장려하고 지역서점을 지원하는 사업으로, 이용자 82%가 “독서 빈도가 늘었다”고 답했으며, 이 중 31.6%는 “5배 이상 증가했다”고 응답했다. 특히 3.4%는 “이 서비스를 통해 처음 책을 읽게 됐다”고 밝혀 비독서층의 유입 효과도 확인됐다.
또한 책쿵20 이용 후 연간 독서량이 13권 이상인 비율은 29%에서 48.6%로 증가했으며, ‘전혀 읽지 않았다’는 비율은 5.4%에서 0.6%로 크게 줄었다.
서점 방문 이유로는 ‘편안한 분위기’, ‘작가 북토크’, ‘책 큐레이션’ 등이 꼽혔으며, 응답자의 87.2%는 책쿵20 덕분에 서점을 반복 방문하게 됐다고 밝혔다.
참여서점의 만족도도 97.4%에 달했으며, 74.4%는 매출 증대, 84.6%는 고객 만족도 향상과 인지도 제고에 도움이 됐다고 평가했다.
박남미 전주시 도서관평생학습본부장은 “책쿵20은 시민의 독서 습관 형성과 지역서점의 지속 가능한 성장을 동시에 이끄는 정책”이라며 “앞으로도 상생하는 독서문화 생태계 조성에 힘쓰겠다”고 말했다.
The satisfaction of citizens and participating bookstores with the Jeonju Book Love Points program 'Bookkung20' operated by Jeonju City has been revealed to be very high.
According to an online survey conducted by the city from the 1st to the 6th of the month, 98.8% of users and bookstore respondents reported being satisfied with the service, the city announced on the 16th. The survey involved 1,134 citizens and 39 participating bookstores.
'Bookkung20' is a program that provides points for book purchases to encourage reading activities and support local bookstores. 82% of users responded that their reading frequency had increased, with 31.6% stating that it had increased by more than five times. Particularly, 3.4% mentioned that they started reading books for the first time through this service, confirming the effect of attracting non-readers.
Furthermore, the percentage of people reading more than 13 books annually after using Bookkung20 increased from 29% to 48.6%, while the percentage of those who 'did not read at all' decreased significantly from 5.4% to 0.6%.
Reasons for visiting bookstores included 'comfortable atmosphere', 'author book talks', and 'book curation', with 87.2% of respondents stating that they repeatedly visited bookstores thanks to Bookkung20.
The satisfaction of participating bookstores also reached 97.4%, with 74.4% evaluating that it helped increase sales, and 84.6% stating that it contributed to improving customer satisfaction and enhancing visibility.
Park Nam-mi, Director of the Jeonju City Library and Lifelong Learning Books Division, said, "Bookkung20 is a policy that simultaneously leads the formation of citizens' reading habits and the sustainable growth of local bookstores," adding, "We will continue to strive for the creation of a mutually beneficial reading culture ecosystem."