IMG-LOGO
최종편집: 2025-12-03 15:59:15

조각가 양화선의 개인전 <샘> 4일부터 도립미술관 서울분관

Sculptor Yang Hwa-sun's solo exhibition "Spring" from the 4th at the Seoul Branch of the State Art Museum

... ( 전북교육신문 제휴 ) (2025-12-03 13:22:57)

IMG
조각가 양화선의 개인전 <샘>이 4일부터 14일까지 서울 종로구 전북도립미술관 서울분관에서 열린다.

자연이 불러일으키는 내면의 울림을 주제로 서정적인 조각을 표현해 온 양화선 작가는 그동안 테라코타, 브론즈, 돌, 나무 등 다양한 재료로 자연의 생명성과 순환하는 삶을 조각으로 탐구해 왔다.

“자연은 생의 기반인 동시에 작업이 시작되는 지점”이라고 말하는 작가는 이번 전시에서‘물의 기억’을 주제로 한 신작들을 선보인다. 어린 시절 보았던 옹달샘의 이미지에서 착안해 물이 품은 생명의 감각과 자연의 서사를 흙으로 빚어 구워낸 도자 조각으로 표현했다.

특히 이번 작업은 자연과의 관계에서 각자의 서사를 만들어낸 세 명의 여성 이야기에서 영감을 받았다. 나무 심기를 통해 훼손된 숲을 생명과 희망의 땅으로 변화시킨 환경운동가 왕가리 마타이(Wangari Muta Maathai, 1940~2011), 바다를 탐험하다 바다 일부가 된 프리다이버 나탈리아 몰차노바(Natalia Molchanova, 1962~2015), 그리고 에베레스트 산을 10번이나 오르며 엄혹한 자연을 이겨낸 산악인 락파 셰르파(Lhakpa Sherpa, 1974~ )이다. 양화선 작가는 이들의 여정에 깊이 공감하며 파괴된 숲에서 자라나는 무화과나무 묘목, 블루홀의 깊은 잠수, 크레바스(빙하 균열)와 눈사태에 맞서 산을 오르는 상상적 풍경을 자신의 작업으로 펼쳐낸다. 이때 색(色)과 형(形)은 서로 소통하고, 사람과 자연은 물속에서 어우러진다.

맨몸으로 자연과 일체화되는 프리다이버, 생명의 서식처를 만들어 땅을 지키는 맹그로브 나무(<숲>, 2025), 바다 아래 또 다른 물의 세계인 세노테(<물을 품은 산> 2025), 그리고 모든 작업의 시작인 옹달샘(<샘>, 2025)으로 이어지는 다양한 ‘물의 기억’은 서로 연결되어 생명의 서사를 만든다. 이를 통해 작가는 자연과 인간이 물의 흐름 속에서 연결되고 어우러지는 관계임을 시각적으로 보여준다.

Sculptor Yang Hwa-seon's solo exhibition "Spring" will be held from the 4th to the 14th at the Seoul Branch of Jeonbuk Provincial Museum in Jongno-gu, Seoul.

Yang Hwa-seon, who has been expressing lyrical sculptures on the theme of the resonance of inner feelings evoked by nature, has been exploring the vitality of nature and the cyclical life through sculptures using various materials such as terracotta, bronze, stone, and wood.

Describing nature as "the foundation of life and the starting point of work," the artist will showcase new works themed around "memories of water" in this exhibition. Drawing inspiration from the image of a wellspring seen in childhood, Yang Hwa-seon expressed the sense of life embraced by water and the narrative of nature in ceramic sculptures baked from clay.

In particular, this work was inspired by the stories of three women who created their own narratives in relation to nature. These include environmental activist Wangari Maathai (1940-2011), who transformed a deforested forest into a land of life and hope through tree planting, freediver Natalia Molchanova (1962-2015), who explored the sea and became part of it, and mountaineer Lhakpa Sherpa (1974-), who conquered the harsh nature by climbing Mount Everest ten times. Yang Hwa-seon deeply empathizes with their journeys and unfolds imaginary landscapes of fig saplings growing in destroyed forests, deep dives into blue holes, and ascending mountains against crevasses and avalanches in her works. In this process, color and form communicate with each other, and humans and nature blend underwater.

The various "memories of water" that connect from freedivers who integrate with nature with their bare bodies, mangrove trees that create habitats for life ("Forest," 2025), cenotes that represent another world of water below the sea ("Mountain Embracing Water," 2025), and the starting point of all works, the wellspring ("Spring," 2025), create a narrative of life interconnected with each other. Through this, the artist visually demonstrates the interconnected and harmonious relationship between nature and humans in the flow of water.